Friday, March 7, 2008

kudapan akal

apple : 1

Assalamualaikum..

Huh, at last, akhir nye habis gak baca buku ni dalam masa satu hari...lebih kurg xsampai 24 jam lah dari saat memulakan pembacaan ini…xtau lah knapa sejak akhir-akhir ni seperti lebih tertarik untuk membaca buku keluaran jemari seni (J.S)..nk tukar selera kot..xnk klise la konon (pengaruh dari post IMAEN)...kali ni tetibe terjatuh chenta nk baca buku HLOVET karang ni, aA+bB tajuk nye...tajuk cam kartun(ayat BENZ@AIE)...selepas habis baca buku ni dapat di buat kesimpulan buku ni agak menarik and banyak beri lesson to me…xrugi lah klu nak beli tu..4 bintang lah di kasi dr 5...almost acceding perfection…nothing perfect aight..

Three main thing I learn from this novel..

************************************************************************

*love after marriage

when we talk about chenta pas kahwin ni, tentu ramai di antara anak muda sekarang berfikiran ini adalah pemikiran kuno aight..mana ada org pakai dah..4 them, chenta pas kawin ni juz releven untuk org2 dulu..tapi apa salah nye kita apalikasi kan dalam kehidupan kite hari ini..lagipun chenta selepas kawin ni adalah cinta yg diredhai dan di tuntut islam..banyak kebaikan yg kite boleh dapat melalui nye:

di antaranya :-

1) dapat elakkan masalah batas-batas pergaulan.contoh nye jalan pegang-pegang tangan diantara lelaki dan perempuan yg bukan muhrim.

2) dapat elakkan kelalaian dalam percintaan.contoh nye bergayut di dalam hp sehingga membazir masa dan wang untuk cinta.

3) Juga dapat mengelakkan diri daripada terjebak dgn perkara yg tidak sihat seperti zina.

4) Akan lebih mendapat persetujuan daripada ibu bapa, kadang kala banyak di antara kisah cinta remaja sekarang kurang mendapat restu dari ibu bapa.

dan banyak lagi lah kebaikan nye..

Konsep bercinta selepas kahwin

:- Ibu bapa akan memilih calon menantu mereka berdasarkan panduan yang diberikan oleh Nabi Muhammad s.a.w melalui sabdanya :

"Dikahwini wanita itu atas empat perkara : harta, keturunan, rupa dan agama. Kahwinilah atas dasar agama nescaya kamu akan mendapat kebajikan".

:- seseorang boleh melihat calon isteri atau suami, selidiki maklumat tentang pekerjaan, peribadi dan lain-lain latar belakang calon dengan adanya pengaturan orang tengah, sama ada terdiri daripada keluarga atau teman-teman yang rapat.

:- tidak perlulah untuk seseorang itu sendiri bersusah payah mendapatkan maklumat tentang calon suami atau isteri melalui cara percintaan.hehehehe..

************************************************************************

*we grow with time = learning

Masa dan kehidupan adalah the best teacher kite dan kesilapan yg kite lakukan di sepanjang perjalanan itu adalah syllabus pelajaran kehidupan kite ni..setiap kesilapan yg kite lakukan itu akan membantu kite untuk menjadi seorg yg lebih baik pada masa hadapan jike kite betul2 mengkaji kesilapan yg kite lakukan itu, jd jgn terlalu cepat melatah apabila dugaan menimpa atau sebarang permasalahan datang menghujani diri..muhasabah diri supaya kite mendapat ketenangan and kekuatan untuk menghadapi hari yang mendatang dan dugaan-dugaan pada masa hadapan..

Pernah saya terbaca di dalam buku karangan Andrew Matthew yg menyatakan bahawa each of every time we make a mistake, there is always a lesson staring at us at that moment, if we do ignore the lesson we will repeat the same mistake again and again and if we do realize the existence of the lesson, and do studied the lesson, we will change our own attitude to fix our problem at that time and at the same time, we already improve our self to be a better person

Petikan dari novel :

“when you realize yang duit yg di bakar tu baik lah di buat beli benda yg boleh di makan. Especially bile duduk di tanah air org. budget could be tight. Boleh hidup klu x smoking.tp xbley hidup klu x makan.”


************************************************************************

*hikmah in everything happen

Dalam setiap apa yg terjadi kepada kite, pasti terselit hikmah di sebalik nye..ALLAH s.w.t tidak akan menurunkan sesuatu itu dgn sia-sia kan. ALLAH s.w.t telah sedia kan bagi kite jalan untuk keluar dari setiap kepompong permasalahan yg di turun kan, hanya kite perlu berusaha dan berdoa untuk di turunkan hidayah serta di tunjukkan oleh ALLAH s.w.t jalan kepada penyelesaian bagi semua permasalahan itu.

Sebagai contoh yg saya dapat dari novel ini, tentang kes keguguran. Pada kebiasaan nye pihak perempuan sukar untuk menerima hakikat apabila kes keguguran ini berlaku. Tetapi dugaan ini turun bersama semurni hikmah nye. Mungkin pasangan suami isteri ini belum masih cukup amal ibadah nye serta pengetahuan nye ttg islam. Jadi, mungkin apabila mereka di beri tanggungjawab untuk membimbing dan membesarkan seorang anak kearah jalan yg benar dan berlandaskan islam mereka akan gagal..maka anak ini akan mungkin rosak nurani nye dan apabila membesar akan membawa masalah kepada masyarakat di sekeliling nye..

************************************************************************

Ini adalah sekadar sedikit pandangan saya tentang kehidupan ini. Ini semua saya dapat daripada pengamatan dalam setiap pembacaan saya dan saya rasa adalah lebih baik jika saya dapat berkongsi dgn rakan2 saya sedikit sebanyak apa yg input saya dapat dari setiap pembacaan saya itu.sekian..

Wasalam..

7 comments:

Mook said...

yela yela... aku komen la nih...
hmmm... kalo diikutkan... mmg bercinta slps kawin tuh elok, seelok eloknya. xd halangan pd hal tuh, tapi... cme kadang2 cinta slps kawin juga xd beza ngn cinta sblm kawin. kdang2 slps kawin baru kita dpt nilai diri pasangan hidup kita. n, masa tu juga byk berlaku perkara x elok such as perceraian dll. n ble itu berlaku, kita hanya akan melihat masalah dari situ, iaitu x mengenali pasagan kita. kt sini pula org akan berkata cinta sblm kawin itu lg baik. well, both of dat style of loving was good, gud enuf 2 make our own beautifull life o marriage... but, it dpend on how was d person o couple in dat situasion handle it. org kate, cuba mencari dan berkenalan dahulu. cuba2 utk memahami pasangan kita. x semestinya cinta sblm kawin itu truk, ia bgus... malahan dapat membantu kita mengenali seseorg itu dgn lebih baik serta memahami lumrah dunia. tetapi ia harus dikawal agar sentisa mengenali batasan y harus diikuti. oke?

aZwaN mUsLiM said...

salam...
aku baca komen hasry, tringin lak nk tny satu soalan..
kalau la kn, tringin nk bcinta pas kawen, skrg leh g ke parents tlg carikan calon pasangan?
coz aku dh tny my mum, dia ckp kalo minta dia pilih, dia pun xtau nk calonkn sape
coz kami mmg pindah randah kn, so xkenai sgt la gadis2 nih
so camne tuh?
haha...

Mook said...

uit azwan?
da mengidam nampak?
hahah...
tny hilman la, dia lebey arif...
x pun tnye si din comel nih...
dia pun cm da sabar je da nk kawen nih..
kuikuikui...
tp aku rs, bole je kot?
kalo cm org umah y stay je, cm aku, mebi mak aku leh je calonkan...
tp 4 sure la aku xmo... well, i'll manage my own life, i mean, my bride. hahaha... kalo cm ko... errr..

aZwaN mUsLiM said...

haha...
xde la ngidam, just nk wat preparation la...
kalo mak aku ada calon, xyah la aku cari2 g skrg nih..
tp nampak gayanyer kna la mulakn pencarian skrg nih
ngeh3..
ada calon x utk aku? :P
tp tu la, pada aku pilihan parents lg best
takkan la diorg nk pedajal kita ngan bg calon yg truk2 kn...
kalo kita yg milih sendri, xkonpem g leh bkekalan ke x
biasa la, kalo tgk dilamun tuh, kesalahan beso dia duk depan mata pun kita xnampak kn...

ezudyne said...

rarepeople :
aiyoo pak cik xkisah lah klu nk cari sendiri..janji kite boleh kawal diri dari buat maksiat kan..hehehe..pak cik cakap mcm dh ada calon je..hehehehe..tp apa yg pak cik cakap tu betul gak..dia depend pada org gak kan..

azwan muslim :
hmm..pak cik saya rasa org tgh dalam perhubungan kite tu xlah semestinye ibu bapa..boleh plak jd kawan kpd ibu bapa kite kan, kawan kite ke, atau sesape je lah kan yg boleh syorkan seorg hawa untuk kite kn..yg penting calon tu kene lah elok2 org ye kan..mcm pak cik yg slalu pindah randah kan..mesti lah ayah kawan pakcik ke mak kawan pak cik ke ada kenal dgn sorg ni yg ada anak yg baik..boleh lah jd kan calon untuk pak cik hehehe..

*hmmm, pape pun ni semua depend pada individu lah..yg mana korg rasa baik, korg wat lah, asal kan jgn langgar batas-batas islam sudah..huhuhu..

Anonymous said...

eh.. cam tak caye ade dak 2nd rc yg bace buku hlovate.. bace komen kat blog hlovate.. tetibe ade dak 2nd.. nnt, rooftop nak publish jugak.. man from mars woman from venus?? mane dpt buku tuh.. nak gak bace..~ (eh, ni mesti bace buku ustaz hasrizal jugak) ~ eheh~..

Anonymous said...

eh.. cam tak caye ade dak 2nd rc yg bace buku hlovate.. bace komen kat blog hlovate.. tetibe ade dak 2nd.. nnt, rooftop nak publish jugak.. man from mars woman from venus?? mane dpt buku tuh.. nak gak bace..~ (eh, ni mesti bace buku ustaz hasrizal jugak) ~ eheh~..